La alt dere gjør, skje i kjærlighet

Her lever mennesket mer stabilt i troen, med gode vaner, lydighet og et oppriktig ønske om å gjøre det rette.
Livet blir mer ordnet, og mye av det ytre ser godt ut.
Likevel kan det fortsatt være mye egen styrke, kontroll og skjult selvtilfredshet. Sjelen følger Gud, men har ennå ikke fullt lært å slippe seg selv og hvile helt i Ham.
I den tredje boligen møter vi det Teresa kaller de "fornuftige sjelene". Dette er stadiet for de som har fått orden på livet sitt, og som eksternt sett lever plettfrie liv. Men for Teresa er dette et av de mest kritiske punktene på hele reisen.
Her er en oversikt over modning og hindringer som virker i denne fasen:
«Denne siden er en del av en vandringsguide basert på Teresa av Avilas 'Den indre borgen'. For å få best utbytte, anbefaler vi at du starter med Introduksjonen og ser Oversikten over de første boligene før du går i dybden her.»
Modning:
Sjelen har nådd et nivå av stor flid. Man har faste tider for bønn, man unngår synd, og man bruker tiden sin godt. Kaoset fra den andre boligen er byttet ut med ro.
Personer i denne boligen er ofte svært opptatt av gode gjerninger. De er rettferdige, snille mot naboen, og gjør det som forventes av en god kristen eller et åndelig menneske.
Man har lært å styre sine impulser. Teresa beskriver dem som mennesker som "styrer sitt hus med visdom". De er i stor grad ikke lenger slaver av sine umiddelbare lyster.
Gud gir disse sjelene en viss trygghet fordi de har vist seg trofaste over tid. De er som den "trofaste tjeneren" i lignelsen.
Men den er ofte betinget av at nesten fortjener det.
Hindring:
Teresa er faktisk mer streng med de som er i den tredje boligen enn de i den første, fordi her er farene mer subtile:
Livet føles ofte flatt. Siden man gjør alt "riktig", forventer man kanskje at Gud skal gi tilbake i form av gode følelser. Når dette ikke skjer, oppstår en fare for resignasjon og noen slutter helt å be. Denne tørrheten er ikke et tegn på avstand fra Gud, men ofte en invitasjon til å flytte tilliten fra egen orden til Gud alene.
Fordi man har oppnådd en trygg posisjon og et godt rykte, blir man redd for å miste kontrollen. Man tør ikke "kaste seg ut på dypet" i frykt for å virke ufornuftig eller miste balansen.
Dette er en stor felle. Siden man er så flink selv, begynner man lett å se ned på de som fortsatt kjemper i de ytre boligene. Man blir litt "fariseisk" i sin holdning.
Teresa bemerker at disse sjelene ofte blir uforholdsmessig rystet hvis de opplever økonomisk tap eller sykdom. Deres fred er avhengig av at alt går etter planen – noe som viser at deres tillit fortsatt ligger mer i deres egen orden enn i Gud.
De klager over at de ikke får "smake" Guds sødme, og de føler at de fortjener mer enn de får.
Sjelen tror at den har nådd målet og slutter å søke dypere. Det som gjør denne boligen vanskelig å forlate, er at mennesket selv opplever at det fungerer godt.
Oppsummering: Den tredje boligen er et sted for stagnasjon forkledd som perfeksjon. Man har kommet langt, men man har bygget en borg av sin egen flinkhet som man nå sitter fast i. For å komme videre herfra, kreves det et radikalt slipp av kontroll.
For å bevege deg fra den tredje boligen og dypere inn i sjelens borg, gir Teresa av Ávila flere konkrete råd som handler om å slippe kontrollen og forberede seg på en ny type bønn.
Her er hennes viktigste råd for denne fasen:
Dette er kanskje Teresas mest berømte råd for denne overgangen. I den tredje boligen bruker man mye mental energi på meditasjon, analyse og gode gjerninger. Hun sier rett ut: "Det viktige er ikke å tenke mye, men å elske mye". Man må slutte å prøve å "forstå" Gud med intellektet og heller bare være til stede med hjertet.
Siden sjelen i den tredje boligen er så "vellykket", er stolthet den største barrieren.
Slutt å føle at du fortjener åndelige gleder fordi du lever et moralsk liv. Teresa mener man må se på seg selv som en uverdig tjener som bare er glad for å få lov til å være i nærheten av Kongen.
I den fjerde boligen begynner det Teresa kaller "hvilens bønn". For å komme dit, må du slutte å styre bønnen din så hardt.
I stedet for å fylle bønnetiden med egne ord og tanker, må du øve på å være stille og vente på at Gud skal ta initiativet.
Hvis du prøver å fremkalle en åndelig opplevelse selv, blokkerer du for den ekte gaven Gud ønsker å gi.
Teresa bemerker at folk i den tredje boligen ofte er for forsiktige og måteholdne. Hun råder til å gjøre ting som virker "ufornuftige" for verden hvis det er det kjærligheten til Gud krever for eksempel å være mer sjenerøs eller søke mer ensomhet enn det som regnes som "balansert".
Selv når bønnen blir mer ordløs, råder hun til å alltid holde fast ved Jesu menneskelighet. Ikke prøv å bli en "ren ånd" uten kropp; bruk Jesu liv og lidelse som en dør inn til det guddommelige. Spesielt for dem som lengter etter dypere bønn, fordi de lett kan glemme Jesu menneskelighet.
Gå dypere i skriftemålet, be skriftefar om å hjelpe deg å avsløre skjult stolthet og selvrettferdighet.
Ikke bli fastlåst i den gode ordenen; lengselen etter mer må holdes i live.
Kort oppsummert: Veien fra 3. til 4. bolig handler om å gå fra aktivitet til passivitet. Du må slutte å bygge din egen åndelighet og i stedet skape et tomt rom hvor Gud kan få slippe til.
Overgangen fra den tredje til den fjerde boligen er unik fordi det er her grensen mellom det menneskelige strevet og den guddommelige inngripen krysses. Teresa beskriver at du merker overgangen ved en helt bestemt type forandring i bevisstheten.
Her er de konkrete tegnene hun nevner for selve overgangsøyeblikket:
Du merker at du er i ferd med å krysse terskelen når sansene dine plutselig og uventet begynner å trekke seg innover. Hun sammenligner det med et pinnsvin som ruller seg sammen, eller en skilpadde som trekker hodet inn.
✦ Tegn: Du oppdager at du ikke lenger trenger å tvinge tankene til å være stille; de blir dratt innover av en slags magnetisk kraft som du ikke selv har kontroll over.
Teresa bruker sin mest kjente metafor her:
✦ I de tre første boligene har du slitt med å hente vann fra en brønn med bøtte (aktiv meditasjon).
✦ I overgangen til den fjerde merker du at vannet begynner å strømme fra en indre kilde (Gud).
✦ Tegn: Du merker en dyp fred eller glede som ikke kommer av at du har tenkt på noe vakkert eller lest noe inspirerende, men som bare "oppstår" fra dypet av deg selv uten forklaring.
Hun skiller skarpt mellom contentos (glede man skaper selv) og gustos (Guds smaksprøver).
✦ Tegn: Du merker overgangen ved at du får en smak av noe som er så mye søtere og dypere enn den tilfredsstillelsen du får av å være "flink" eller disiplinert. Denne gleden utvider hjertet ditt fysisk (føles det som), mens den vanlige gleden bare føles som en ytre belønning.
I de tre første boligene er fornuften din sjefen. I overgangen til den fjerde merker du at intellektet ditt blir "sløvt".
✦ Tegn: Du prøver kanskje å meditere slik du pleier, men du oppdager at tankene dine ikke lenger fungerer som før. De stopper opp, ikke fordi du er trøtt, men fordi de blir overveldet av en indre ro. Viljen din er kanskje i ro, mens fornuften fortsatt svirrer litt rundt, som en forvirret sommerfugl som ikke forstår hvorfor kroppen har satt seg ned.
Teresa beskriver at denne overgangen ofte merkes fysisk. Du merker at pusten roer seg, og en dyp stillhet senker seg over hele kroppen. Det føles som om du blir stille lagt ned av en usynlig hånd.
Oppsummert: Du merker overgangen når bønnen går fra å være noe du gjør, til å bli noe som skjer med deg. Du er ikke lenger arkitekten, du er gjesten.
Vi har en egen bønneguide hvor du kan lese mer om de tre typer av Teresa av Avilas bønneformer.
«Den som tror han står, må se til at han ikke faller.» (1. Korinter 10,12)
«Gjør ikke noe av selvhevdelse eller tom ære, men vær ydmyke og sett de andre høyere enn dere selv.» (Filipperne 2,3)
«Kunnskapen oppblåser, men kjærligheten bygger opp.» (1. Korinter 8,1)
«Men jeg formaner dere, brødre, ved Guds barmhjertighet, at dere fremstiller deres legemer som et levende, hellig og Gud velbehagelig offer». (Romerne.12,1)
«Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket.» (Matteus 18,3)
«Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til din egen forstand. Tenk på ham på alle dine veier, så skal han gjøre dine stier rette.» (Ordspråkene 3,5-6)
Siden dette er et sted mange stopper opp, og kanskje aldri kommer seg videre, har jeg tatt med de viktigste tingene som kan føre til dette. Den fjerde boligen er hvor den mystiske foreningen med Gud begynner, derfor bør en virkelig forsøke å komme seg videre fra den 3. boligen.
Det ikke lenger snakk om å gjøre mer, men om å slippe taket. Her er veien videre:
I de tre første boligene er det du som jobber (meditasjon, fornuft, flid). I den fjerde boligen begynner Gud å ta over. For å slippe Ham til, må du øve på det Teresa kaller stille bønn (oración de quietud).
Praksis: Ikke bruk mange ord eller kompliserte tanker. Sitt i Guds nærvær uten en agenda. Når tankene vandrer, led dem rolig tilbake til hjertet, ikke ved makt, men ved kjærlig oppmerksomhet. Nå er det Gud som ber for deg.
Dette er Teresas mest berømte råd for denne overgangen. De som står fast i den tredje boligen, prøver ofte å tenke seg frem til Gud gjennom kompliserte meditasjoner. I stedet for å bruke intellektet til å analysere bibeltekster eller egne feil, skal du rette viljen din mot Gud med enkel kjærlighet. Se på Gud slik man ser på en god venn, uten behov for å si så mye.
Folk i den 3. boligen blir ofte frustrerte når de ikke lenger føler glede i bønnen. De tror de har gjort noe feil. Sannheten er at Gud trekker ofte tilbake de følelsesmessige søtsakene for å se om du elsker Ham eller bare følelsen av Ham. Fortsett å gå selv når det føles tørt. Dette knuser egoet og stoltheten over å være flink.
Den største hindringen i den tredje boligen er en subtil form for selvgodhet. Ydmykhet er den eneste nøkkelen. Du må innse at du er totalt avhengig av Guds nåde for å ta det neste steget. Du kan ikke kjempe deg inn i den fjerde boligen; du må bli invitert.
Overgangen til den fjerde boligen føles ofte som om man mister kontrollen. Fornuften (intellektet) forstår ikke lenger hva som skjer i bønnen. Ikke prøv å forstå alt med hodet. La sjelen få hvile i det uforståelige. Det er her forankringen starter, ved at du stoler mer på Guds ledelse enn på din egen logikk.
Teresa advarer: Selv om hjertet finner ro i Gud, kan tankene (hun kaller dem hjertebankende sommerfugler) fortsatt fly rundt og være kaotiske. Ikke kjemp mot tankene. Hvis du prøver å tvinge dem til stillhet, lager du bare mer støy. La tankene surre i bakgrunnen mens du holder hjertet ditt fast i Guds nærvær. Det er som å sitte i et rom og snakke med en venn selv om det er bråk ute i gata.
For å bli forankret, må du gi opp ideen om at du er «hellig» fordi du gjør alt riktig. Du må tørre å stå tomhendt foran Gud. Det er i denne tomheten at Gud kan begynne å fylle deg med sin egen hellighet.
Her begynner de overnaturlige nådegavene. Det er ikke lenger du som søker Gud, det er Gud som drar deg inn i seg. Det føles ofte som en dyp, indre fred som overgår all fornuft.
Ønsker du å se dem samlet på én side for bedre oversikt og enklere å finne din bolig, kan du følge denne lenken: Bolig 1, 2 og 3
Alle sider i denne serien: