Hvordan er det å leve i konstant nærhet til Gud?

Teresa av Avila

St. Teresa av Avila -

Kvinnen som bodde i Guds nærhet

I 1577 fikk Teresa av Avila et bilde fra Gud hun aldri glemte: Sjelen som en borg av lys, med syv boliger. I den innerste bor Han selv. Lyset strømmer ut fra sentrum, men blir svakere jo lenger ut du kommer.


Teresa skrev ned alt hun så. Ikke for å rangere folk, men for å hjelpe deg å kjenne igjen hvor du er i vandringen din, og hva som hindrer deg fra å komme nærmere Ham.Det er Hans nåde. Men vi kan åpne døren. Det kan vi.

Innledning: En kvinne som ikke kunne tie om det hun så


Tenk deg å oppleve noe så virkelig, så nærværende og så kjærlig at alt annet i livet blir blekt i sammenligning. Tenk deg å ønske å fortelle andre om det, men språket strekker ikke til. Tenk deg likevel å skrive, fordi du må, ikke av plikt, men av lydighet mot dem som ber deg, og av kjærlighet til den du har møtt.


Dette var Teresa av Avila. Hun levde på 1500-tallets Spania, men hennes innerste liv handlet om én eneste relasjon: forholdet til Gud. Ikke en fjern, teologisk konstruksjon. En levd, erfart, daglig nærhet.


1. Fra martyrdrømmer til klosterliv: En barndom preget av lengsel

Teresa Sánchez de Cepeda y Ahumada ble født i 1515 i Ávila. Som liten lyttet hun til morens fromme fortellinger om helgener. Som syvåring stakk hun av hjemmefra for å bli martyr, hun ville nå fram til Guds nærhet raskest mulig. Hun ble hentet av en onkel.


Hun vokste opp med en intens lengsel. I tenårene ble hun sendt til et kloster, dels av helbredshensyn, dels for å formes. Hun motsto først et liv som nonne, hun likte verdens gleder, samtaler, vakre klær. Men en indre uro vokste. Hun sa selv: "Jeg var en synderske, men Gud hadde tålmodighet med meg."


I en alder av tjue, etter sykdom og åndelig krise, trådte hun inn i Inkarnasjonens kloster. Veien ble ikke lettere. Hun ble alvorlig syk, delvis lam. Men i smerten erfarte hun noe hun ikke kunne glemme.


2. Bønnen som vennskap: "Å være hos en venn som elsker oss"

Teresa lærte gradvis en bønn som ikke var høye ord eller mange tanker. Hun kalte det bønn som hvile. Hun sa: "Å be er å være hos en venn som vi vet elsker oss."


Hun opplevde at Gud ikke var en dommer eller en fjern konge, men en nær venn. Hun kunne sitte timevis i stillhet, ikke for å oppnå noe, men for å være. Dette ble kjernen i hennes liv.


Men så kom det hun ikke søkte selv. Rundt 1555–1560, etter over tjue år som nonne, fikk hun åpenbaringer. Det var ikke noe hun planla, og først fryktet hun dem. Var det hennes egen fantasi? Djevelen? Hun snakket med åndelige veiledere, mange advarte henne.


Likevel fortsatte erfaringene. Hun beskrev:


Dype indre ro og lys


Øyeblikk der hun hørte ord talt til sin sjel


Enkelte ganger ekstase, at hun mistet kontakten med kroppen og sansene, fordi Guds nærvær var så sterkt


En gangs opplevelse av en gjennomtrengende pil. En engel stakk en gyllen pil inn i hennes hjerte, og etterlot en søt smerte og en brennende kjærlighet.


Hun kalte dette for "å dø av lengsel etter Gud". Og hun var redd for å skrive om det, fordi det hørtes så merkelig ut. Men hun måtte.


3. Visjonen om Borgen - et bilde hun fikk

En dag, i 1577, ba hun som vanlig. Da skjedde det hun senere fortalte: Hun så ikke med kroppens øyne, men med sjelens. Bildet var så klart at det aldri slapp henne.


Hun så en krystallborg. Den var enorm. Veggene var av klar krystall. Inne i borgens innerste rom bodde Gud, og Hans lys strømmet ut gjennom alle rommene. Rundt borgen var mørke, sumper og farlige dyr, men de kunne ikke nå inn, for borgen var beskyttet.


Da forsto hun: Sjelen er en borg. Og Gud bor i sentrum.


Men hun så også at de fleste mennesker vandrer rundt utenfor borgen, uten å ane at de bærer et slikt underverk inni seg. Andre går inn i de første rommene, men blir distrahert. Få når sentrum.


Hun forsto at reisen innover ikke er å finne Gud, men å fjerne alt som hindrer en i å se Ham der Han alltid er.


4. De syv boligene - en vandring i Guds nærhet

Teresa skrev ned visjonen i det vi nå kaller Den indre borgen Hun delte reisen inn i syv boliger. Her er hva hun lærte om Gud i hvert trinn:


Bolig 1 - 3 (Ytterrommene)
Her begynner sjelen å be, meditasjon, gode gjerninger. Men det er mye støy. Dårlige vaner, tvil, overdreven bekymring. Mennesket prøver å nærme seg Gud. Det føles som hardt arbeid. Teresa sier: "Vær tålmodig. Gud ser selv det minste skritt."


Bolig 4 (Bønnens hvile)
Gud begynner å ta mer initiativ. Sjelen opplever øyeblikk av indre fred den ikke selv har skapt. Man sitter i bønn, og plutselig er der ro. Teresa kaller dette "Guds gave".


Bolig 5 (Foreningens begynnelse)
Gud samler sjelens krefter – vilje, forstand, hukommelse, i én enkel, stille handling. Mennesket gjør nesten ingenting selv; Gud gjør arbeidet. Teresa sier: "Det er som to lys som blir til ett."


Bolig 6 (Forlovelsen)
Dette er en intens, smertefull og vakker fase. Sjelen veksler mellom enorm glede og dyp forlatthet. Gud gir store nådegaver – syner, glimt, indre ord. Men også tørke, slik at sjelen lengter enda mer. Noen ganger faller sjelen i ekstase. Teresa selv opplevde at folk så henne sveve under messen (hun ba dem tie om det). Hun skrev: "Smerten er søt, fordi den kommer fra Ham jeg elsker."


Bolig 7 (Bryllupet)
Den innerste boligen. Her bor Gud i fullt lys, men lyset er ikke blendende, det er mildt og omfavnende. Sjelen er permanent forent med Gud, også midt i daglige gjøremål. Man kan lage mat, snakke, arbeide, men innerst inne er alt fylt av Ham.


Teresa sa om denne tilstanden: "Det er ikke at man ser Ham hele tiden. Det er at man vet Han er der, og man kan ikke glemme det. Alt annet smaker mindre."


Hun opplevde selv å nå dette nivået. Det forandret henne. Hun ble mer jordnær, mer leende, mer praktisk. Ikke mindre menneskelig, mer.


5. Da pennen skrev av seg selv: Hvordan boken ble til

I 1577 ble Teresa bedt av sine overordnede om å skrive. Særlig fader Gracian – en av få som forsto henne – sa: "Skriv det Gud har lært deg."

Men hun var syk, overarbeidet, og hennes reformarbeid var truet. Nonnene som hadde støttet henne, var blitt ekskommunisert. Inkvisisjonen hadde allerede beslaglagt hennes selvbiografi for granskning. Hun skrev under et regime som kunne fengsle henne om hun skrev feil.


Likevel satte hun seg ned.


Det var ikke Teresa selv som fortalte om det som skjedde ved skrivepulten. Hun var den første til å si at hun var uvitende og ikke forsto noe. Det var søstrene i hennes eget kloster, øyenvitnene i Ávila, som senere vitnet, både muntlig og skriftlig.


De så henne sitte timevis. Flere ganger observerte de at pennen beveget seg med en usedvanlig hurtighet, som om noen eller noe annet førte den.


En gang, og dette er spesielt godt dokumentert, falt hun fullstendig ut av bevisstheten (det Teresa selv kalte ekstase). Hun satt urørlig, men pennen fortsatte å skrive. Da hun kom til seg selv flere timer senere, var arket fylt med tekst hun ikke gjenkjente som sitt eget verk.


Hun leste det og skal ha sagt: "Dette er ikke mitt. Jeg har ikke skrevet dette."


Nonnene som så det, hadde ingen grunn til å lyve. De levde i et strengt kloster under inkvisisjonens øyne – det var risikabelt nok å være Teresa-tilhenger. Likevel vitnet de. Flere av dem.


Teresa sa selv: "Jeg er ulydig når jeg ikke skriver det jeg ser. Ikke av stahet, men fordi jeg ikke kan tie."


Boken ble ferdig 29. november 1577. Hun døde fem år senere, i 1582. Hennes siste ord var: "Herre, jeg er Din datter. Vis meg vei."


6. Guds rolle i de syv boligene - en oppsummering

For Teresa var hele vandringen Guds verk, ikke menneskets prestasjon. Likevel har vi noe å gjøre. Vi kan åpne døren.


Bolig 1–3
Vi prøver. Vi ber, vi renser, vi holder ut. Gud ser oss i det skjulte. Han tvinger seg ikke på, men Han er der.


Bolig 4
Vi begynner å slippe taket. Og Gud gir en smaksprøve – ikke stor, ikke noe vi kan kreve, bare nok til at vi kjenner at Han er nær.


Bolig 5
Vi blir stille. Vi samtykker. Gud forener da sjelens krefter i seg – noe vi aldri kunne ha gjort selv.


Bolig 6
Lengselen er så sterk at den gjør vondt. Vi sier ja igjen og igjen. Gud gir intense glimt av lys, korte men dype nok til at vi forandres.


Bolig 7
Den innerste boligen. Her bor Gud i fullt lys, men lyset er ikke blendende, det er mildt og omfavnende. Sjelen er permanent forent med Ham, også midt i daglige gjøremål. Man kan lage mat, snakke, arbeide, men innerst inne er alt fylt av Ham.

Teresa understreket:Det er ikke vår fortjeneste. Det er Hans nåde. Men vi kan åpne døren. Det kan vi.


7. Teresas arv: En dør som fortsatt står åpen

For Teresa var religion (messer, bekjennelser, klosterregler) rammen hun vokste i. Men hjertet i alt var Gud selv, en levende, nær, talende realitet.


Derfor kan hennes borg hjelpe også mennesker i dag som ikke går i kirke, fordi den handler om et universelt spørsmål: Er det noe innerst i meg som er hellig? Og kan jeg komme dit?


Teresa ville svart: Ja. Og det innerste rommet kaller jeg Gud. Finn ditt eget navn for det, men gå inn.


Avslutning

Teresa av Avila var ikke en teoretiker. Hun var en kvinne som opplevde Guds nærhet så sterkt at hun måtte bygge et hus av ord for å romme opplevelsen. Det som gjør henne annerledes enn andre store tenkere, er nettopp denne fraværende skrivingen. Hun skrev ikke fordi hun hadde planlagt kapitler og argumenter. Hun skrev fordi noe skrev gjennom henne.


Og kjernen i hennes budskap er enkelt:

Gud bor allerede i deg. Vandringen innover er ikke for å finne Ham, men for å fjerne det som skjuler Ham. Du kan begynne i dag.


Du finner flere av hennes bøker på Nasjonalbiblioteket

 


Teresas kjente bønn:

Norsk oversettelse


La deg ikke uroe av noe,
la deg ikke skremme av noe.
Alt forgår,
Gud forandrer seg ikke.

Tålmodighet oppnår alt;
den som har Gud,
mangler ingenting:
Gud alene er nok.



Teresa av Avila viste oss at borgen finnes i oss alle. Er du klar for å finne din egen vandring og se hvor du befinner deg i de syv boligene?

Alle sider i denne serien:

BibelenVandringsguideVår sponsor