Hva bekrefter at en har mottatt dåpen

i Den Hellige Ånd

Får vi alle en klar bekreftelse?

HolySpirit.no Logo

Når du først mottar dåpen i Den Hellige Ånd, kan en av tre ting skje:


Det første vil være 

"Gaven av tunger"


Det andre vil være en eller annen

"form for manifestasjon"


Og det tredje vil være

"ingen ting"

Noen av dere kan få tungenes gave rett ut av luften. Hvis du gjør det, er det bra. Du har nettopp blitt gitt en kraftig bønngave fra Gud, og du kan nå begynne å bruke denne kraftige gaven i bønnens liv med Ham.

1. Gaven av tunger


Imidlertid vil jeg si en ting om tungenes gave i forbindelse med gaven av Den Hellige Ånds dåp. Det er mange karismatiske kirker som lærer at tungenes gave er det eneste beviset på å ha mottatt denne gaven. Med andre ord, hvis du ikke har mottatt tungenes gave, har du ikke mottatt Den Hellige Ånds dåp.


Jeg tror personlig at denne undervisningen er virkelig feil.


Bibelen sier spesielt at tungenes gave er en av de Hellige Ånds 9 gaver, og at hver av disse gaver - inkludert tungenes gave - er manifestasjoner som Gud vil, ikke som vi vil. Med andre ord, noen vil få tungenes gave, og andre vil ikke.


Her er hva Bibelen sier om Den Hellige Ånds 9 gaver, som inkluderer tungenes gave. 1 Korinter 12: 4-11 går inn i hver av de ni gaver. På slutten av dette verset, står det som følger:

  • "Alt dette gjør den ene og samme Ånd, som deler ut sine gaver til hver enkelt slik han vil." (1.Korinter.12:11)

Dette verset forteller oss at Gud gir hver av disse gaver til hvem Han vil - ikke som vi vil. Vi kan søke etter disse gaver og be Gud om dem, men Gud vil være Den som bestemmer hvem som får den gaven. Noen mennesker har en mental blokk eller frykt for å motta tungenes gave. Gud kommer ikke til å holde noen tilbake fra å motta dåpen i den Hellige Ånd, bare fordi noen ikke er egentlig klar til å motta tungenes gave.


Jeg kjenner mange Åndelige folk som ikke har tungenes gave.


Karismatikere liker å trekke denne konklusjonen fra historien om pinse. Da apostlene først mottok Den Hellige Ånd i det øvre rommet, kom de ut og snakket i andre tunger. Men bare fordi de kom ut og snakket i tunger første gang de mottok Den Hellige Ånd, betyr ikke at Gud satte et bestemt mønster på at tungenes gave var det første beviset på å ha mottatt Den Hellige Ånd.


Skriften må tolkes i lys av andre skrifter. Hvis deres konklusjon er riktig, stemmer den ikke med verset ovenfor på Den Hellige Ånds ni gaver - hvor hver av de 9 gaver er gitt som hvordan Gud vil, ikke som vi vil - som vil inkludere gave av tunger.


Tungenes gave er ikke oppført som et unntak fra dette utsagnet.


Jeg har lest mange historier om hvordan noen trodde at de ikke hadde mottatt Den Hellige Ånds dåp, alt fordi de ikke hadde mottatt tungenes gave - da de faktisk hadde mottatt den. Denne typen falsk undervisning kan virkelig rote med tankene dine hvis du søker etter Den Hellige Ånds dåp og forventer å motta tungenes gave som det første beviset på å ha mottatt denne gaven.

Jesus ber

2. En form for manifestasjon


Noen kan faktisk få en indre manifestasjon fra Herren når de først mottar denne gaven. Noen vil faktisk føle Den Hellige Ånds tilstedeværelse på innsiden av dem. Han vil faktisk åpenbare sin tilstedeværelse på innsiden av deres sjeler når han først kommer opp.


Hvis dette skulle skje med deg, vil det du bokstavelig talt føler, være Guds kjærlighet for deg.

Avhengig av hvor sterkt Den Hellige Ånd vil manifestere seg til deg, kan du faktisk begynne å gråte når denne manifestasjonen begynner å skje.


Hvis dette skulle skje med deg, vær ikke redd for det. Dette er en utrolig opplevelse for å kunne føle Guds åpenbare nærhet på innsiden av deg.


Den Hellige Ånd vil kontrollere manifestasjonen for ikke å skremme eller overvelde deg. Du kan bokstavelig talt føle at hans nærvær manifesterer seg helt opp i brystet og ansiktet ditt.

3. Absolutt ingenting


Hvis tungenes gave ikke manifesterer seg i deg, eller du ikke mottar noen form for indre manifestasjon fra Den Hellige Ånd når han først kommer inn i din sjel - så er det neste som kan skje, absolutt ingenting! Og dette er faktisk hva som skjer i de fleste tilfeller. Det er ingen manifestasjoner, enten av hans nærvær eller med tungenes gave.


Men bare fordi ingenting har skjedd, betyr det ikke at han ikke har gått inn i din sjel. Så hvordan vet du at du virkelig har mottatt denne gaven?


Dette vil nå lede oss inn i det siste avsnittet - fordelene ved å ha mottatt Den Hellige Ånds dåp. Du bør begynne å motta og oppleve noen av disse fordelene i løpet av tiden. Det vil nok ikke skje over natten. Vær imidlertid tålmodig med Ham.


I løpet av tiden vil Den Hellige Ånd mirakuløst vise seg til deg på flere måter.


I neste del kommer en liste over noen av de tingene du kan se frem til å motta etter at du har mottatt denne gaven fra Herren.



Dette er del 3 av denne serien på 4 deler


Del 4