Selvkontroll

-frukt fra Åndens bibelvers

HolySpirit.no Logo

Når du begynner å inngå en sann helliggjørelsesprosess med Herren - forvent at Den Hellige Ånd skal bevege deg veldig tidlig med denne spesifikke egenskapen.


Årsaken til dette er at vi alle har en viss grad av karakter-brister som opererer i våre personligheter. Det er noen dårlige og negative egenskaper som må gå. Sist, men ikke minst, er egenskapen av selvkontroll. Denne er stor, og jeg mener da virkelig enorm!

Bibelen forteller oss at våre ånder og vårt kjød vil krige mot hverandre i dette livet. Vårt kjød ønsker umiddelbar tilfredsstillelse til enhver pris, og stopper ikke for noen ting for å prøve å få det.


Våre ånder vet at noen av våre kjødelige ønsker ikke er riktige for oss, og som et resultat vil det være en krigskamp mellom de to - og noen ganger vil det bli en stor krigsføring. Og det eneste som vil kunne kontrollere og dempe noen av kjødets ønsker, er kvaliteten på selvkontrollen.


Siden vi alle lever i en veldig selvsentrert og materialistisk type verden i dag, har mange mennesker svært dårlig impulskontroll. Hvis de ser noe de umiddelbart vil, så vil de gjøre alt de kan for å prøve å få det. De vil ikke bli avslått før de får det de skal etter. Disse menneskene er åpenbart svært svake i egenskapen til selvkontrollen.


Det er derfor Bibelen forteller oss at hvis vi kan lære å virkelig gå i Den Hellige Ånd, vil vi ikke oppfylle våre kjødets lyster.


På grunn av våre fallne og syndige naturer, er vi alle svake i egenskapen til selvkontrollen. Derfor sørget Gud Faderen for at denne frukten er oppført som en av hans Hellige Ånds 9 frukter.


Vi har alle behov for Guds selvkontroll i våre liv og i våre personligheter hvis vi skal ha noe håp om å bli ryddet opp i og riktig helliggjort i den grad Han ønsker å få oss til i dette livet.


Hvis du ikke har Guds selvkontroll som opererer gjennom deg - vil du få en svært liten seier over ting som dårlig temperament, dømmende og kritiske ånder, en utilgivende ånd og laster som røyking og misbruk av alkohol.


Når den Hellige Ånd starter denne helliggjørelsesprosessen i deg - vær forberedt på noen store slag og tautrekking med Ham når han begynner å komme etter noen av de negative egenskapene som opererer i din personlighet.


Men hvis du er villig til å gi etter for Ham og la Ham begynne å jobbe med alle 9 av disse fruktene i din personlighet - så vil du finne deg selv begynne å vokse på måter og på områder som du aldri trodde var mulig i dette livet.


Hans overnaturlige kraft på dette området vil blåse deg bort når du ser hvor langt Han virkelig kan ta deg for å bli den personen som Gud vil at du skal bli i Ham i dette livet.


Her er noen av definisjonene av hva egenskapen til selvkontrollen handler om:

1. Måtehold, rasjonell begrensning av naturlige impulser.


2. Sober, temperert, rolig og sindig tilnærming til livet, i å ha mestret personlige ønsker og lidenskaper.


3. Kaller etter et selvdisiplinert liv etter Kristi eksempel på å være i verden, men ikke av verden.


4. Selvbeherskelse eller disiplin utøves over ens oppførsel.

Ovennevnte definisjoner beskriver perfekt hva Gud ser etter når han begynner å jobbe og overføre denne egenskapen til våre personligheter. Denne spesifikke egenskap er en av de viktigste nøklene i å kunne få noen form for seier over noen av lystene og begjærene til vårt kjød.