Helbredende vers fra Bibelen

 Vår Gud er en barmhjertig Gud

Jesus helbreder kvinne med blødninger

Det aller første du virkelig må forstå er hvor god og barmhjertig Gud og Jesus egentlig er. Hver gang Gud bestemmer seg for å helbrede noen, viser han utrolig barmhjertighet, kjærlighet, godhet og medfølelse mot den personen. Så det første du må forstå fra Skriften er de spesifikke versene som vil vise oss hvor barmhjertig, snill og medfølende Gud Faderen virkelig er.

Du må innse at Gud Faderen har disse egenskapene i hans personlighet. Hvis du ikke tror at Gud Faderen er en god, barmhjertig, kjærlig, snill og medfølende Gud - så kan du kanskje ikke motta en guddommelig helbredelse fra Ham fordi du ikke vil ha nok tro, og tro på hans evne at Han til og med ønsker å helbrede deg i utgangspunktet.


Mange mennesker er livredd for Gud Faderen. De vet at han har en side med dømmekraft og vrede i sin personlighet, og som et resultat har de blitt for redd for å nærme seg ham for å inngå noen form for nært personlig forhold til ham. Og så når de blir syke og trenger en guddommelig helbredelse fra Ham, er de for redd for å prøve å nærme seg Ham for deres helbredelse.


Så det første som hver kristen virkelig må ta tak i hvis de vil prøve å presse inn for en guddommelig helbredelse, er at Gud Faderen virkelig har en veldig kjærlig og øm side til hans personlighet - og at det meste av tiden ønsker han egentlig å helbrede oss, og bidra til å redde oss ut av enhver ugunstig situasjon som vi kanskje nettopp har falt inn i. Og enhver form for lidelse eller sykdom er definitivt en ugunstig situasjon.


Undersøk disse første versene veldig, veldig nøye. Når du leser ett vers etter det andre, vil du virkelig se hvor kjærlig, snill, god, barmhjertig og medfølende Gud Faderen egentlig er - og som sådan har Han et naturlig ønske i hans personlighet om å hjelpe sine barn ut av vansker om de trenger noen form for hjelp eller befrielse fra ham.

  • "Men du er en Gud som tilgir, du er nådig og barmhjertig, sen til vrede og rik på miskunn..." (Nehemja.9:17)


  • "Barmhjertig og nådig er Herren, sen til vrede og rik på miskunn."  (Salmene.103:8)


  • "Men du, Herre, er en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede, rik på miskunn og sannhet." (Salmene.86:15)


  • "Vend om til Herren deres Gud! For han er nådig og barmhjertig, sen til vrede og rik på miskunn..." (Joel.2:13)


  • "Herren er nådig og barmhjertig, sen til vrede og rik på miskunn. Herren er god mot alle, barmhjertig mot alt han har skapt." (Salmene 145:8-9)


  • "Herren er god, evig er hans miskunn..." (Salmene.100:5)


  • "Så høy som himmelen er over jorden, så veldig er hans miskunn over dem som frykter ham...Men Herrens miskunn er fra evighet til evighet over dem som frykter ham."(Salmene.103:11,17)

Legg merke til at ordene «nådig eller miskunn» er angitt i hvert av disse skriftversene. Hver gang Gud bestemmer seg for å helbrede noen, viser han utrolig nåde mot den personen. Disse versene forteller oss alle at ikke bare har Gud miskunn - men at han er "rik på miskunn." Med andre ord er han full av nåde og godhet.


For de av dere som er for redd for å nærme dere Gud med enhver form for meningsfylt personlig forhold, legg merke til at flere av disse versene sier at Gud Faderen er «sen til vrede». Disse versene forteller oss at Gud har en lang lunte. Gud eksploderer ikke så lett og raskt som noen av oss vil gjøre. Det skal virkelig litt til for å få Ham til å miste sitt temperament. Alle disse versene viser deg at du har absolutt ingenting å frykte i å nærme deg Gud for å inngå et nært, kjærlig, personlig forhold med Ham.


Gud er din perfekte kjærlige Far, og Han har ingenting annet enn dine beste interesser på hjertet. Hvis du har blitt rammet av noen form for lidelse eller sykdom - ikke vær redd for å nærme deg ham for en guddommelig helbredelse. Du kan bli hyggelig overrasket over det han kanskje vil gjøre for deg.


Neste : Gud Faderen har kraften til å helbrede deg