Helbredende vers fra Bibelen

Gud er fortsatt suveren på alle hans måter

Hvis du studerer nøye alle de tidligere nevnte versene fra Skriften i denne serien - tror jeg beviset er absolutt overveldende for at Gud Faderen virkelig ønsker å helbrede mange av gangene hvis du tilnærmer deg riktig i dine bønner til Ham.

Imidlertid er det en enda en større debatt som skjer i Kristi legeme akkurat nå om guddommelig helbredelse. Mange lærer at det er Guds vilje at du blir helbredet hver eneste gang du ber og spør om en - og at hvis du ikke blir helbredet - så er det noe galt med deg. Enten ved at din tro ikke fungerer på et høyt nok nivå, eller at du har en slags dårlig synd du kanskje lever med.

Gitt, det er tider at Gud muligens vil ha din tro på et høyere nivå enn det den måtte være akkurat nå. Hvis det er tilfelle, vil han kanskje ønske at du får mer inn i Ordet ved å studere alle versene om guddommelig helbredelse før han kommer inn for å helbrede deg. Du kan også ha en slags synd som diskutert tidligere og som må ordnes opp i før han vil bevege seg inn for å helbrede deg.


Men hva med den kristne som allerede opererer på et svært høyt nivå av tro, og de har en ganske ren tavle med Herren uten synder som virkelig trenger å bli bekjent og tilgitt? Hvordan forklarer du det når de gjør alt rett i Herren, og så plutselig trenger de en fysisk helbredelse for seg selv og Gud helbreder dem ikke. Hvordan forklarer du denne typen scenario med måten alle de ovennevnte skriftversene er formulert på?


Dette er bare min egen ydmyke personlige mening i saken - men jeg tror at Gud fortsatt er suveren i alle hans veier - som vil inkludere når Han vil manifestere gaven av helbredelse på noen. Bibelen sier at vi bare kan vite delvis mens vi bor her nede på jorden. Noen ganger vil Gud fortelle oss hvorfor Han gjør hva Han gjør, og andre ganger vil han ikke.


Hvis Gud tar en personlig beslutning om ikke å helbrede noen når de nærmer seg ham i bønn for deres helbredelse - så tror jeg at det alltid er en bestemt grunn til hvorfor han velger å ikke helbrede denne personen denne gangen. Noen ganger vil han fortelle deg hva den grunnen kan være, og andre ganger vil han ikke. Hvis Han velger å ikke fortelle deg, må du ha full tro og stole på at Han må ha en veldig god grunn til at Han ikke vil helbrede deg eller personen du kan be for, og la det gå med det.


Det kan være mange grunner til at Gud kan velge å ikke helbrede noen. Jeg har gitt dette eksempelet i flere av mine andre artikler, og det er definitivt verdt å gjenta i denne. En kvinne hadde bedt om sin sønns helbredelse. Han var bare 10 år gammel og han fikk en uhelbredelig sykdom og gitt bare kort tid igjen å leve. Gud fortsatte å fortelle henne at han ikke ville helbrede ham og at hun skulle la saken gå.


Kvinnen ville ikke ta nei som et svar og fortsatte å trykke på Gud om at han måtte helbrede hennes sønn. På grunn av hennes fortsatte utholdenhet, helbredet Gud kvinnens sønn til slutt. Men hennes vitnesbyrd endte med at hun levde akkurat lenge nok til å se at sønnen hennes ble hengt som en kriminell for et drap han endte opp med å begå da han var 41 år gammel.


Gud visste åpenbart hva hans fremtid inneholdt for ham. Han visste at han skulle ende opp med å begå dette mordet. Gud viste faktisk utrolig kjærlighet og nåde ved å ha lyst til å ta ham hjem tidlig med den uhelbredelige sykdommen i stedet for å la ham leve lenge nok til å begå dette fryktelige mordet.


Hans mor kunne åpenbart ikke se inn i hans fremtid eller forstå det store bildet, og hun burde således aldri ha vært i tvil om Guds kunnskap og visdom i denne saken i utgangspunktet, siden Gud visste nøyaktig hva som skulle skje i denne guttens fremtid, og hun gjorde ikke.


Bunnlinjen - Gud vet alltid best! La hans perfekte vilje bli gjort i alle saker - som vil inkludere hvem han vil bestemme seg for å helbrede og hvem han ikke vil bestemme seg for å helbrede.


Jeg vet at mange mennesker har fått sinnet sitt virkelig opprørt når det er en eller annen grunn til at Gud har valgt å ikke helbrede dem, og så kommer en annen kristen og begynner å prøve å gjøre skyld på dem - fortelle dem at deres tro ikke fungerte på et høyt nok nivå, eller at det må være noe i ens personlige liv som hindrer Gud i å helbrede dem.


Som jeg har sagt tidligere, kan dette noen ganger være sant, men det trenger ikke å være sant andre ganger. Hvis det ikke er noen blokkeringer eller hindringer i den personens liv, velger Gud ikke å helbrede av en annen grunn.


Hvis du ikke får en helbredelse for deg selv, eller noen andre du ber for, da ville jeg trykke inn på Gud og spørre ham hvorfor han ikke beveger seg inn for å helbrede enten deg eller den andre personen du ber for. Be Ham om å vise deg om det er blokkeringer eller hindringer som må håndteres.


Hvis han kommer tilbake og forteller deg at det ikke er noen blokkeringer eller hindringer som må håndteres, men at han har valgt å ikke helbrede på dette tidspunktet - så stol på at han har en veldig god grunn til at han ikke vil flytte inn med hans Helbredende kraft og la det gå med det. Det kan være at det er den personenes tid å gå hjem for å være med Ham, selv om personen fortsatt er i ung alder som historien beskrevet ovenfor.


Jeg vil avslutte denne teksten med et veldig godt vers fra Skriften som forteller oss at Gud vil ha barmhjertighet over dem Han velger å ha barmhjertighet for. Jeg tror dette er et av versene fra Skriften som virkelig legger vekt på Guds suverenitet, og at ingen skal komme å fortelle Ham hvordan Han skal drive sitt univers.

  • For han sier til Moses: "Jeg viser godhet mot den jeg vil, og er barmhjertig mot den jeg vil. Så kommer det altså ikke an på den som vil eller anstrenger seg, men på Gud som viser godhet... Altså viser han godhet mot den han vil... Men hvem er du, menneske, som tar til motmæle mot Gud? Kan verket si til håndverkeren: «Hvorfor gjorde du meg slik?» Bestemmer ikke pottemakeren over leiren..." (Romerne.9:15~21)