Vår Tro

Tro sitater: Læring fra Ordet


Det er to hovedmåter vi kan vise frem vår tro på Gud. Den ene er ved å dele kunnskapen og inspirerende meldinger vi får fra vår tro, og den andre er gjennom våre handlinger. Denne korte artikkelen om trositater vil hjelpe deg med å ta tak i det du lærer og sette det i bruk.


Begge disse går hånd i hånd og er gode måter å oppmuntre, så vel som å la andre få vite om våre tanker.

Når det gjelder å dele vår tro, er en av de enkleste måtene vi kan gjøre det ved å dele viktige budskap om håp og kjærlighet.

Utallige bøker har blitt skrevet gjennom tidene om emnet tro, men en stor kilde til inspirerende trositater er Bibelen selv.


Du finner mange Skriftvers som vil oppmuntre og påminne nye og gamle kristne om betydningen av tro. Kanskje et av de mest kjente og populære kapitlene der tro er mestret finnes i Hebreerne kapittel 11.


Hele kapitlet viser de mange tilfeller hvor tro ble eksemplifisert av kristne og troende over tid. Det snakker også om hvordan det kombinert med handling har forårsaket mange vakre ting til å skje. Noen få eksempler på Skriften funnet i Hebreer kapittel 11 er som følger:

  • 11:1 Troen er et pant på det vi håper, et bevis for det vi ikke ser.


  • 11:3 I tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt opphav i det usynlige.


  • 11:4 I tro bar Abel fram for Gud et bedre offer enn Kain. Fordi Abel trodde, fikk han vitnesbyrd om at han var rettferdig, det vitnet Gud om da han ofret. Og med sin tro taler han ennå etter sin død.


  • 11:11 I tro fikk også Sara kraft til å grunnlegge en ætt, enda hun var ufruktbar og for gammel til å få barn. For hun stolte på at han som hadde gitt løftet, var trofast.

Bortsett fra dette kapittelet, finner du mange gode sitater om tro i andre kapitler i Bibelen.


Hver har sin egen spesielle betydning og fungerer som en veiledning for mange kristne som leser gjennom den hellige bokens sider.


Her er flere andre inspirerende trosvers du også kan sjekke ut:

  • Mine søsken! Dere kan ikke tro på vår Herre Jesus Kristus, herlighetens Herre, og samtidig gjøre forskjell på folk. (Jacob.2:1)


  • Jesus svarte dem: «Sannelig, jeg sier dere: Dersom dere har tro og ikke tviler, skal dere ikke bare kunne gjøre det som jeg gjorde med fikentreet. Også om dere sier til dette fjellet: ‘Løft deg og kast deg i havet’, så skal det skje. Og alt dere ber om i bønnene deres, skal dere få når dere ber med tro.» (Matteus.21:21~22)


  • Da sa Peter til ham: «Herre, er det deg, så si at jeg skal komme til deg på vannet.» «Kom!» sa Jesus. Peter steg ut av båten og gikk på vannet bort til Jesus.


Men da han så hvor hardt det blåste, ble han redd. Han begynte å synke, og ropte: «Herre, berg meg!» Straks rakte Jesus hånden ut og grep fatt i ham og sa: «Du lite troende – hvorfor tvilte du?» (Matteus.14:28~31)

Hvert vers forklarer betydningen av tro og dens rolle i våre kristne liv. Det er sentrum for vår overbevisning. I tider når vi er i mørket, vet vi at vi alltid kan vende oss til disse skriftene og finne håp.


Fortell oss gjerne om hvordan noen av disse trosversene kan ha hjulpet deg gjennom årene.