Å bli forvandlet ved å fornye ditt sinn

Den Hellige Ånd Helliggjør deg

Helliggjørelse

Bibelen forteller oss at et av de høyeste, ultimate målene som Gud har på lager for hver enkelt av oss, er vår forvandling i Ham - og denne forvandlingen oppnås ved å fornye tankene dine.


Bibelen forteller oss at Gud vil Helliggjøre oss og forvandle oss til det eksplisitte bildet av Hans Sønn Jesus Kristus. Han vil gjøre oss til et bedre og mer Hellig folk, både på innsiden og utsiden.

Her er det spesifikke verset fra Skriften som vil fortelle oss at denne forvandlingen faktisk gjøres ved fornyelse av våre sinn i Herren:

  • "Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje:  det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne." (Romerne.12:2)

Jeg tror denne forvandlingsprosessen har tre store skritt i seg. De er som følger:


1. Kunnskap fra Ordet


Det første som enhver kristen må vite, er akkurat hva det er som Gud ønsker å forvandle i oss. Hvis du ikke vet nøyaktig hva det er Gud vil gjøre med deg i denne helliggjørelsesprosessen, vil du ha en veldig vanskelig tid med å kunne fullt ut samarbeide med Ham når han forsøker å starte fornyelses- og forvandlings-prosessen på innsiden av deg.


Det er sikkert en million selvhjelpsbøker på markedet, men det er bare en bok som forteller deg nøyaktig hva det er Gud vil gjøre med deg på innsiden for å forandre deg til det bedre - og den boken er den Hellige Bibelen.


Det finnes ingen andre bøker der ute som vil fortelle deg de spesifikke og eksakte poengene som Gud ser ut til å målrette for å få denne forandringen til å skje på den måten han virkelig vil.


Bibelen forteller oss at denne helliggjørelse-forvandlingsprosessen faktisk er utført av Den Hellige Ånd.

Men, Den Hellige Ånd vil imidlertid ikke starte denne forvandlings-prosessen i deg før han har noe å jobbe med - og at dette noe er kunnskap - og at denne kunnskap kun kan hentes fra Bibelen.

Gud forventer at du skal spille en direkte rolle i denne forvandlingsprosessen hvis han skal begynne å jobbe i deg.


I de tre trinnene som vil holde denne forvan-dlingsprosessen gående i deg - vil du være ansvarlig for å gjøre de to første trinnene.


Hvis du er villig til å sette av litt kvalitetstid og innsats i å gjøre disse to første trinnene, vil Gud gjøre sin del, og han vil da faktisk gjøre hele trinn 3 for deg for å gjøre denne typen forvandling virkelig mulig å oppnå i dette livet.

Gud Faderen og Jesus og Den hellige Ånd

Det første trinnet vil være å studere Bibelen for de spesifikke punktene som Gud vil se på for å målrette seg i å forandre deg til den slags personen Han virkelig ønsker at du skal bli i Ham.


Siden mange av disse versene om alt dette er spredt over hele Bibelen, skal jeg i de etterfølgende artiklene vise noen av de kraftigste versene i hele Skriften - og vise deg nøyaktig hvilke gudfryktig og Hellig-kvaliteter Gud ønsker å Jobbe og formidle inn i selve kjernen i personligheten din.


Kong David forteller oss i Det Gamle Testamente at vi skal meditere på Guds ord.


Å meditere betyr å tenke på, og tygge på det, for å prøve å finne ut hva Gud virkelig prøver å fortelle oss i Hans Ord - og deretter prøve å se hvordan disse guddommelige sannhetene kan brukes i vårt daglige liv, og hvordan vi kan få noen av disse positive kvaliteter jobbet og formidlet inn i våre personligheter.


Hvis du vil bruke noe god kvalitetstid og virkelig studere og meditere på hva som er i disse spesifikke versene jeg har oppført i andre artikler i helliggjørelsesdelen på vårt nettsted, så har du det helt til fingerspissene akkurat hva det er som Gud ønsker å begynne å jobbe med i din personlighet.


Og når du har grunnleggende kunnskap om hva disse positive og gudfryktige egenskapene kommer til å være som Gud vil se etter for å formidle til deg - så vil du være klar for trinn to.


Grunnen til at jeg vil bruke ordet "tankegang" er fordi du må vite nøyaktig hva det er som du må "tenke på" før Gud virkelig kan sparke igang denne forvandlings-prosessen for fullt - herav ordet "tankegang".


Du må lære å utvikle «riktig tenkning» i Herren, men du kan ikke utvikle riktig tenkning i Herren, med mindre du først vet nøyaktig hva det er du bør tenke riktig på.


Skriftversene som vil bli oppført i disse påfølgende artikler vil vise deg alle de tingene som Gud vil at du skal tenke riktig om for å hjelpe deg med denne fornyelsen av tankene dine.

2. Sett På Positive Kvaliteter - Legg Bort Negative Egenskaper


Du finner to nøkkelord som vil bli gjentatt flere ganger i mange av Skriftversene som følger i disse andre artiklene. Disse to nøkkelordene er "sette på" og "legge  bort."


Bibelen forteller oss at vi er de som skal forsøke å "sette på" de gode og gudfryktige egenskapene som Gud vil ha oss til å operere med i våre personligheter, og å "legge bort" alle de dårlige og negative egenskapene som Han ikke vil at vi skal operere med i våre personligheter.


Dette trinnet her er hvor mange kristne kommer til kort. De har gått med Herren i årevis, og de lurer på hvorfor det ikke har vært mange endringer i selve personlighetens kjerner. Hvor er kjærligheten, gleden, fred, sunt vett og selvkontroll som Bibelen lover meg når jeg fullt ut forplikter mitt liv til Herren?


Hvorfor er det at jeg fortsatt har et problem med å kontrollere temperamentet mitt, min banning, og min kritiske og dømmende ånd?


Når du vet at Bibelen forteller deg å ha selvkontroll over ditt dårlige temperament og over dine nedlatende og kritiske holdninger - så vil det være din jobb på dette punktet å gjøre en slags samordnet innsats for å faktisk "legge bort" slike negative og destruktive kvaliteter fra din personlighet.


Eksempel - la oss si at du har et problem med dårlig humør. Den minste lille ting vil fyre deg opp. Det første trinnet, som beskrevet ovenfor, er å finne de spesifikke versene fra Bibelen om dette emnet, slik at du kan se nøyaktig hva Guds Ord har å si om å ha et dårlig og hissig temperament.

Treenighetens symboler

Når du vet hva Guds oppfatning egentlig er i saken gjennom Hans Ord - så vil du ha riktig kunnskap å jobbe med, for å prøve å takle dette problemet.


Når du ser i Guds ord at han ikke vil at hans folk har dårlig og hissig temperament, så vil du nå være klar for trinn 2. Det er her din del nå virkelig kommer i spill.

Nå som du vet at Gud vil at ditt dårlige humør må fjernes fra din personlighet - Vil han nå forvente at du skal prøve å legge bort denne dårlige og negative egenskapen når den ønsker å briste ut.


Du må nå begynne å engasjere seg med ditt hissige og dårlige temperament hver gang du befinner deg i en situasjon som vil føre til at dette utløses.


Du må nå gjøre noen form for forsøk på din side, å "legge bort" ditt dårlige temperament og "sette på" kvaliteten på selvkontrollen.


Si at noen bare har kuttet deg av i trafikken. Din normale respons kan være å begynne å banne etter denne personen, og prøve å selv skjære ham av hvis du kan komme nært nok til å gjøre det. Ditt dårlige temperament er nå fullt utløst slik det er hver gang noen kutter deg av i trafikken.


På dette punktet må du nå gjøre det beste du kan for å prøve å kontrollere denne utløsningen av ditt dårlige temperament. Du må kanskje bokstavelig talt bite deg i tungen din for å hindre alle banneordene fra å fly ut av munnen din.


Når ditt dårlige humør frigjøres i deg, er det som en brann som eksploderer ut av magen din. Når denne brannen begynner å eksplodere, må du gjøre en veldig sterk og samlet innsats for å nøytralisere det før brannen treffer munnen din og får deg til å starte å banne.


Du må forsøke å ta på seg den gudfryktige kvaliteten på selvkontrollen for å forsøke å slukke brannen - som å helle kaldt vann på en brennende ild.


Du må fortelle deg det selv, og gi deg en pep-talk som direkte vil engasjere deg med ditt dårlige humør, hver gang du befinner deg i en situasjon som vil starte dens utløsning.

I begynnelsen vil du kanskje ikke ha så stor suksess, fordi utløsningen av ditt dårlige temperament er blitt en slik dårlig vane. Det har blitt en automatisk og spontan respons på visse situasjoner som oppstår.


Men hvis du prøver på å holde det inne, vil du i løpet av en tid begynne å få mer selvkontroll over det, og du vil da kunne dramatisk redusere antall ganger du faktisk vil tenne.


Grunnen til at ditt dårlige humør utløses så lett er at du er svak i egenskapen av selvkontrollen.

Gud Faderen og Jesus

Selvkontroll er en av de egenskapene som Gud ønsker å tildele og arbeide med i personligheten din. Du vil se denne positive kvaliteten nevnt mange ganger i versene som følges i de andre artiklene.


Ved å forsøke å sette på denne svært positive kvaliteten i personligheten din, vil du ha den levende ammunisjonen du trenger for ikke bare å kunne overvinne et dårlig og ekkelt temperament, men også andre dårlige og negative egenskaper, som for mye av den kritiske og dømmende Ånd, en uforgivelig ånd, og for mye stolthet, arroganse og hovmod.


Egenskapen av selvkontroll kan virkelig hjelpe deg med å "legge bort" mange av disse dårlige og giftige egenskapene som Herren virkelig ikke vil ha opererende i din personlighet.


Den samme tilnærmingen gjelder for å prøve å innarbeide positive kvaliteter i din personlighet. Bibelen forteller oss at Gud vil at vi skal være kjærlige, hyggelige, sjenerøse og milde mennesker.


Noen mennesker har så ikke mange av disse positive egenskapene som fungerer i dem på grunn av alle de dårlige tingene som kan ha skjedd med dem i livet. Hva Gud vil at du skal gjøre uansett, er å virkelig prøve å "sette på" noen av disse gode, positive og gudfryktige kvaliteter.


Prøv etter din beste evne å bli mer kjærlig, mer tålmodig, mer snill - selv om du egentlig ikke føler deg som det.


Hvis du vil gjøre noen form for anstendig og ordnet innsats ved å gjøre dette på din side, så vil Gud begynne å gjøre sin del - som nå fører oss inn i trinn 3.


Hver eneste av oss har bare en viss mental og følelsesmessig styrke i våre egne personlige egenskaper. Vi kan bare gå så langt med trinn 2.


Vi kan bare selv få oss til et bestemt punkt i å kunne bli mer kjærlig, mer snill og mer tålmodig. Vårt beste er åpenbart ikke godt nok til å få denne forvandlings-prosessen tilstrekkelig gjennomført i den grad Herren virkelig vil like i dette livet.


Gud vil gjøre oss mer kjærlige, tålmodige, snille og fredelige enn vi noen gang kunne få oss til å være ved å bruke vår egen naturlige styrke. Så hvordan kan Herren gjøre dette?


Hvis vi har brukt god kvalitetstid, og studert i Bibelen med referanse til de endringene Gud ønsker å gjøre i våre personligheter - og vi har gjort det beste i våre evner til å ta på oss de gode, gudfryktige og helgenaktige kvaliteter som han virkelig vil like å ha opererende i våre personligheter - så hvordan kan Gud få oss opp på det nivået han virkelig ser etter, som Skriftversene ber oss om å følge?


Siden vårt beste åpenbart ikke kommer til å være godt nok - hvordan kan Gud fullføre denne forvandlingsprosessen i den grad som virkelig vil tilfredsstille ham i dette livet? Dette fører oss nå til trinn 3.

3. Ved Den Hellige Ånds kraft


Som du vil se i noen av versene som skal følges, blir denne forvandlings-prosessen fullført "ved Den Hellige Ånds kraft".


Den Hellige Ånd lever på innsiden av hver troende, og det er Hans jobb å skape, forme og forvandle oss til den slags hellige og rettferdige mennesker som Gud Faderen virkelig vil at vi alle skal bli i Ham.

Due - Den hellige Ånd

Mange kristne vet allerede dette. De lurer på hvorfor det ikke har skjedd så mye endring i personligheten etter at de har blitt frelst.


Hvor er den Hellige Ånd?


Hvorfor fjerner han ikke noen av mine negative egenskaper?

Hvorfor er jeg fremdeles sur, elendig og deprimert hele tiden?


Årsaken til at det har vært lite, hvis noen sanne forandringer i en troendes personlighet etter at de i utgangspunktet ble frelst, er det fordi de ikke har brukt nok tid til å gjøre sin del i trinn 1 og 2.


De har ikke brukt nok kvalitetstid i Guds ord for å lære akkurat hva det er Gud ønsker å forvandle i dem - og da har de ikke gjort noe reellt samarbeid på slutten for å prøve å forvandle seg til det bedre, å prøve å legge på de gudfryktige og hellige kvaliteter som Gud Faderen vil at de skal operere med i sine personligheter.

Om hver kristen skulle gjøre sin del som beskrevet i de to første trinnene ovenfor - så ville Gud Faderen bare være ivrig etter å fullføre denne forvandlings-prosessen for deg gjennom Hans Hellige Ånds kraft.


Hva som vil skje i dette tredje trinnet er at Gud Faderen vil da begynne å gi Sin fred, Hans kjærlighet, Hans glede, Hans godhet, Hans tålmodighet og Hans utholdenhet i din personlighet gjennom Den Hellige Ånd.


Og disse vil være hans guddommelige kvaliteter og egenskaper som  blir overført til deg - ikke dine!

Du har bare en viss mengde kjærlighet i din egen naturlige personlighet til å kunne gi og uttrykke til andre.


Men når Gud begynner å frigjøre sin kjærlighet til din personlighet - så vil du kunne elske andre på den måten Herren virkelig vil.


Da kan du virkelig begynne å elske barna dine, din ektefelle og dine venner i den grad du virkelig vil.


Når Guds guddommelige kvaliteter og egenskaper begynner å gå inn i din personlighet - så vil mange av de negative egenskapene du har i deg begynne å vaskes bort.


Når du har Guds kjærlighet, glede og fred som begynner å strømme gjennom din personlighet - så vil du ikke lenger føle deg sur, deprimert og elendig slik som du gjorde før.


Guds kjærlighet, glede og fred vil nå erstatte de negative følelsene. Du kan ikke føle deg deprimert og ulykkelig hvis Guds kjærlighet og glede fungerer i din personlighet gjennom Den Hellige Ånd.


Dette er ikke å si at vi aldri vil bli sur, irritabel eller nedsatt til tider. Vi lever alle i en fallen og forbannet verden, og vi lever i kropper som sakte dør og ødelegges.


Men når Gud virkelig sparker denne forvandlingsprosessen i full gang for deg, vil de dårlige dagene ikke vare så lenge de pleide.


Du vil ikke ha så mange av dem, og når du har det, vil de ikke vare så lenge som de gjorde før.


Med Guds fred som strømmer gjennom deg, vil du finne deg selv å ikke være opprørt så ofte som du gjorde tidligere. Du kan fortsatt miste det fra tid til annen, men ikke i samme grad og frekvens som du pleide.


En av de største prestasjonene som noen kan oppnå i dette livet er å finne sann indre fred, lykke og tilfredshet i dette livet.

Sann lykke kan bare bli funnet på innsiden av ditt vesen i din forbindelse og personlige forhold til Herren.


All materiell rikdom og ting som er der ute for å inntas, vil ikke gi deg denne typen sann indre fred, lykke og oppfyllelse.

Alt du trenger å gjøre er å se deg rundt og se alle de ulykkelige, deprimerte og elendige menneskene som er der ute - spesielt de som er rike og tilsynelatende har "alt".


Har du noen gang lurt på hvorfor så mange Hollywood-filmstjerner bruker narkotika og besøker terapeuter?


De finner ut at all deres materielle rikdom, berømmelse og beryktethet ikke gir dem den sanne indre fred, lykke og oppfyllelse

Gud i oss

som de trodde at denne typen liv ville bringe dem.

Som gjenfødte, åndsfylte kristne vet vi alle at denne sanne indre fred og lykke kun kan finnes på innsiden av våre vesener ved å etablere et nært, intimt, personlig forhold til Herren.


Det er ingen annen måte! Ingenting annet i dette livet vil gi oss denne typen sann indre fred og lykke.

Imidlertid finner ikke mange kristne denne sanne indre fred og lykke. Bibelen snakker om det, predikantene snakker om det på søndagene, men mange finner den fremdeles ikke.


Hvorfor? Når du blir frelst, er det bare begynnelsen.

Etter at du blir frelst, forventer Gud at du skal vokse, utvikle deg og modnes i din vandring med Ham.


Mange kristne detter ut i denne helliggjørelse-forvandlingsprosessen som er tilgjengelig for dem gjennom Den Hellige Ånds kraft.


Denne helliggjørelsesprosessen er det som virkelig vil lede deg til sann indre fred, lykke og oppfyllelse som alle ser etter i disse dager.

Allikevel, Gud kommer ikke til å gi deg en gratis lunsj i denne prosessen. Du må være villig til å gjøre din del for at Gud vil være villig til å gjøre sin del.


Bibelen forteller oss at hvis vi vil ha Guds beste, må vi gi ham vårt beste.


Når det gjelder denne helliggjørelse-forvandlingsprosessen - må vi gi Gud vårt beste ved å lese og studere Ordet for de endringene han vil gjøre med oss - og deretter gjøre vårt eget forsøk på å ta på oss de gode og gudfryktige egenskapene som Han vil at vi skal ha - og deretter legge bort alle de dårlige og negative egenskapene som Han ikke vil at vi skal ha.

Hvis vi gir Herren vårt beste i å gjøre begge de ovennevnte, vil Gud gi oss sitt beste - og Guds beste vil være når Han begynner å overføre og formidle sine helgenaktige og gudfryktige kvaliteter helt opp i midten av våre personligheter, gjennom Den Hellige Ånd.


Tenk på denne utrolige muligheten - at Gud selv kan formidle og overføre en del av hans guddommelige natur til våre personligheter gjennom Den Hellige Ånd hvis vi er villige til å samarbeide med Ham under denne forvandling-helliggjørelsesprosessen.

Gud Faderen

Et siste poeng før jeg gir deg alle kraftversene i andre artikler som viser deg de gudfryktige og helgenaktige egenskaper som Gud vil prøve å jobbe inn i oss. Når du har lest om alle de egenskaper som Gud virkelig ønsker å ha innpodet i oss, kan noen av dere bli litt forferdet og forvirret etter at du har lest hva som er i disse skriftversene.

Du kan føle deg overveldet, og innse at du kan være langt unna i å kunne få noen av disse positive Gudlige egenskaper jobbet inn og overført til din personlighet.


Noen kristne leser disse versene og føler seg så overveldet - de føler ikke engang det er verdt å prøve fordi disse idealene bare ser ut til å være for høye å streve etter. Den ene tingen vi alle må innse er at hver og en av oss er med feil i en viss grad. Vi har alle våre karakterfeil og tøffe kanter.


Ingen unntak. Vi har alle problemer som må håndteres, og vi trenger alle Guds forvandling-helliggjørelsesprosess i våre liv, slik at Herren kan forvandle oss til de hellige rettferdige helgener Han virkelig ønsker at vi alle skal bli i Ham.


Denne helliggjøringsprosessen gjøres ikke over natten. Dette er en prosess som vil skje over resten av ditt jordiske liv. Hvis du er villig til å jobbe med Herren i denne prosessen, så vil Gud gradvis og progressivt forvandle og helliggjøre deg for å gjøre deg til den slags person som Han virkelig ønsker at du skal bli i Ham.

Din belønning for å la Gud gjøre denne typen indre helliggjørende arbeid i ditt liv, vil være en glede, en fred, en kjærlighet og en livsstil som du aldri visste var virkelig mulig å oppnå i dette livet.


Du vil finne sann indre fred, lykke og oppfyllelse. Du finner hva alle andre ser etter i disse dager, og ikke kan finne, og mange mennesker vil bli trukket til deg som et resultat.

Mange ikke-troende har uttalt at det som trakk dem til bestemte kristne som endte med å få dem frelst var fred, glede og kjærlighet som syntes å operere gjennom deres personligheter. De sa at de ble tiltrukket av disse personlighetskvalitetene som en magnet.


Ikke bare vil du bli mer glad og oppfylt ved å la Gud gjøre dette med deg, men du vil også være en glede for andre, og de vil bli trukket til Guds lys som skal skinne gjennom deg.


Som et resultat vil mange mennesker, inkludert andre kristne, begynne å spørre deg hva det er som du har i deg.


Hvorfor er du alltid så glad og positiv? Hvordan kan du ha så mye fred og tilfredshet i livet ditt i denne sprø og forvirrende verden vi lever i nå?

Som et resultat av denne typen indre åndelige forvandling vil du kunne lede mange flere ikke-troende til evig frelse gjennom Jesus og disiple mange andre troende til en dypere vandring med Herren.

Denne helliggjørelsesprosessen er tilgjengelig for alle troende. Gud ønsker å gjøre dette med hver enkelt av oss. Problemet er at mange av Guds folk ikke er villige til å gjøre sin del med den. Som et resultat, de Kristne miljøene har mange spaltede, hykleriske representanter for Gud som gjør mer skade enn godt.


De vender folk bort fra Herren fordi de ikke virkelig manifesterer Guds natur og personlighet gjennom deres egne personligheter - og dette skyldes kun fordi Gud ikke kunne ordentlig få helliggjørelsesprosessen påbegynt i deres liv på grunn av deres uvitenhet og mangel på kunnskap

Jesus Kristus

om deres del i hvordan man faktisk går inn i den, eller også muligens på grunn av et åpent opprør og stahet fra deres side.


De er kanskje ikke åpne for å innrømme overfor Gud hva noen av deres problemer og karakterfeil egentlig er. De kan være fulle av for mye stolthet og arroganse til å innrømme at de har karakterfeil som virkelig må håndteres, og Gud vil dermed ikke kunne nå dem riktig for å starte denne helliggjøringsprosessen inne i dem.


Som et resultat vil de ende opp med å presentere et hovmodig, stolt, arrogant og kunnskapsrikt vitnesbyrd som bare vil slå folk av og vekk fra Herren.

Hvis du bestemmer deg for at du virkelig vil at Gud skal starte denne helliggjørelsesprosessen i deg etter å ha lest alle skriftvers som vil bli oppført i disse tilleggsartiklene - alt du trenger å gjøre er å gå til Gud i bønn og fortelle ham at han har et fullt og solid grønt lys fra deg for å starte denne prosessen.


Fortell Gud at du virkelig vil at denne forvandling-helliggjørelsesprosessen skal begynne å skje i livet ditt - og at du vil være åpen for å tillate det å skje over resten av livet ditt her nede på denne jorden.

Din jobb vil være:


  • Å komme inn i Ordet og studere versene som vil gi deg kunnskap om hvilke positive egenskaper Gud vil gi til deg og hvilke negative egenskaper som Han vil ta ut av deg. Versene som vil bli oppført i artiklene som følger, vil gå langt i å gi denne spesifikke kunnskapen til deg.


  • Gjør de beste forsøkene du kan for å "sette på" de gode, positive og gudfryktige egenskapene som Gud vil at du skal ha opererende i din personlighet - og så "legge bort" alle de dårlige, negative og ødeleggende egenskapene som Han ikke vil at du skal ha opererende i din personlighet.


  • Og vær så åpen og følsom overfor enhver form for kommunikasjon   som du mottar fra Gud på et bestemt område Han vil ønske å jobbe  med deg. Gud vil fortelle deg nøyaktig hva disse spesifikke områdene kommer til å være og akkurat hvordan Han vil ønske å håndtere hver enkelt av dem.

Når dette begynner å skje, kan det være litt smertefullt til tider. Det er vanskelig for mange av oss å innrømme til noen, inkludert oss selv eller til Gud, at vi kan ha problemer på enkelte områder av vår personlighet. Men la Gud gjøre sin indre kirurgi på deg gjennom Den Hellige Ånd, og du vil bli mye bedre på det i det lange løp.


Les våre artikler om helliggjøring, dette vil gjøre deg oppmerksom på at du virkelig trenger Gud til å starte denne helliggjørelses-prosessen i deg.


Husk at Den Hellige Ånd trenger noe å jobbe med - og at noe er kunnskap - og disse skriftstedene vil gi deg denne kunnskapen. Disse versene er de store døråpnere som vil få Gud til å starte helliggjørelsesprosessen i deg og forandre livet ditt til det bedre.

Den Hellige Ånd



Stikkord index


Artikkel index


Lese forslag


Mest lest



Søk i våre artikler

Bibelvers etter Tema

Artikkel utvalg


Positiv tenkning


Satan`s store løgn


Vitnesbyrd - Narkotika, New Age og Demoner


Når frykt styrer livet ditt


Alt du trenger å vite om faste


Befrielse fra satanisme


Gud vil hjelpe deg med dine syndområder


100+ Spørsmål & Svar om Åndelig Krigføring


Hvordan gjenkjenne symboler på demonmakt?


Farene ved Hypnose


Farene ved Automatisk skriving


Gud vil støtte

deg fullt ut!


Når Gud føles langt

borte fra oss


Død og Liv er i

Tungens Makt


Kristne og

internettPornografi


Positiv tenkning


Satan`s store løgn


Vitnesbyrd - Narkotika, New Age og Demoner


Når frykt styrer livet ditt


Alt du trenger å vite om faste


Befrielse fra satanisme


Gud vil hjelpe deg med dine syndområder


100+ Spørsmål & Svar om Åndelig Krigføring


Hvordan gjenkjenne symboler på demonmakt?


Farene ved Hypnose


Farene ved Automatisk skriving


Gud vil støtte

deg fullt ut!


Når Gud føles langt

borte fra oss


Død og Liv er i

Tungens Makt


Kristne og

internettPornografi


Positiv tenkning


Satan`s store løgn


Vitnesbyrd - Narkotika, New Age og Demoner


Når frykt styrer livet ditt


Alt du trenger å vite om faste


Befrielse fra satanisme


Gud vil hjelpe deg med dine syndområder


100+ Spørsmål & Svar om Åndelig Krigføring


Hvordan gjenkjenne symboler på demonmakt?


Farene ved Hypnose


Farene ved Automatisk skriving


Gud vil støtte

deg fullt ut!


Når Gud føles langt

borte fra oss


Død og Liv er  i

Tungens Makt


Kristne og

internettPornografi


Troens Bibelvers

Bli oppmuntret


Lev et Godt og Rettferdig liv fremfor Herren


Hvordan bli fylt med Den Hellige Ånd


Lev godt i Den Hellige Ånd


Lydighet mot Herren


Tilgivende Bibelvers


Familiens Bibelvers


Tolkning av

Matteus 12:45 - Demoner


Synden av Utroskap


Kampbønn for å bryte Demoners juridiske rettigheter


Kampvers 

mot demoniske angrep


Kampvers fra Bibelen


Synderens Bønn


Det grunnleggende om evig frelse


Du har Guds Kraft til å vitne


Faller i ånden som kommer   fra Gud?


    Hvordan bedømme om et Ord er fra Herren


Hva er bønn


Søk Herren


Gud gjør ikke

forskjell på folk


Du er hva du tenker


Nå som jeg er frelst

hva gjør jeg så?


Å bli forvandlet ved å

fornye ditt sinn


Søk etter Guds kunnskap


Be om frelse for

dine nære kjære


Den fullstendige

overgivelsen


Kunnskap og visdom vil hjelpe

å holde deg trygg


Hva er dåpen i

Den Hellige Ånd


Helliggjørelse


I mange rådgivere er det sikkerhet


Den falske doktrine

av universalisme


Søk etter

Guds kunnskap


Den Hellige Ånd

er vår hjelper


4 nivåer av åndelig

krigføring mot

demoniske ånder


Vokse i Guds kunnskap


Prøvelser og trengsler

testing av din tro


Bruk kunnskapen som

Gud vil gi deg


Jezebels Mest

Typiske Kjennetegn


Guds folk er ødelagt av

mangel på kunnskap


Beordre demoner om å tre tilbake så du kan

vitne riktig for noen


All kunnskap og visdom

kommer direkte fra Gud


Jezebels ånd


Kunnskap og visdom er

bedre enn alle materielle

ting i denne verden


Tegn på Demonisering


Demoners

juridiske rettigheter


Gå med andre vise

mennesker


Åndelig krigføringsverktøy


Bær ikke Nag til Herren


Hvordan tilbe Gud i Ånden


Kan en Kristen miste

sin frelse ?


Hvordan gjøre en selvbefrielse

fra Demoner


Frykten for Herren er begynnelsen av å motta kunnskap og visdom


Helliggjørelse


Hvorfor oppfører noen

kristne seg så dårlig


Åndelig Krigføring


Kunnskap, forståelse

og visdom


Bønnhemmeligheter


Et vist menneske vil ikke være partisk i dømming


Prøvelser og trengsler

testing av din tro


Endetiden

og Antikrists fall


Kunnskap og Visdom

er bedre enn alle....


Velg dine venner nøye


All kunnskap og visdom kommer direkte fra Gud


Frykten for Herren


Den Hellige Ånd


Den fullstendige overgivelsen


Kjærlighetens Kraft


Historien om Adam & Eva


Historien om Kong Salomo


Slutt aldri å høre på rettledning


Hvordan høre Guds stemme


Vokse i Guds kunnskap


Søk etter kunnskap

om Gud


Den Hellige Ånd er vår Hjelper, Lærer og Guide


Hvorfor verden

hater Jesus


Hold deg ydmyk når Gud begynner å frigjøre sin kunnskap til deg


Helbredende vers

fra Bibelen

KONGENES KONGE, JESUS KRISTUS.

Den Hellige Ånd



Stikkord index


Artikkel index


Lese forslag


Mest lest



Søk i våre artikler

Bibelvers etter Tema

Artikkel utvalg


Positiv tenkning


Satan`s store løgn


Vitnesbyrd - Narkotika, New Age og Demoner


Når frykt styrer livet ditt


Alt du trenger å vite om faste


Befrielse fra satanisme


Gud vil hjelpe deg med dine syndområder


100+ Spørsmål & Svar om Åndelig Krigføring


Hvordan gjenkjenne symboler på demonmakt?


Farene ved Hypnose


Farene ved Automatisk skriving


Gud vil støtte

deg fullt ut!


Når Gud føles langt

borte fra oss


Død og Liv er i

Tungens Makt


Kristne og

internettPornografi


Positiv tenkning


Satan`s store løgn


Vitnesbyrd - Narkotika, New Age og Demoner


Når frykt styrer livet ditt


Alt du trenger å vite om faste


Befrielse fra satanisme


Gud vil hjelpe deg med dine syndområder


100+ Spørsmål & Svar om Åndelig Krigføring


Hvordan gjenkjenne symboler på demonmakt?


Farene ved Hypnose


Farene ved Automatisk skriving


Gud vil støtte

deg fullt ut!


Når Gud føles langt

borte fra oss


Død og Liv er i

Tungens Makt


Kristne og

internettPornografi


Positiv tenkning


Satan`s store løgn


Vitnesbyrd - Narkotika, New Age og Demoner


Når frykt styrer livet ditt


Alt du trenger å vite om faste


Befrielse fra satanisme


Gud vil hjelpe deg med dine syndområder


100+ Spørsmål & Svar om Åndelig Krigføring


Hvordan gjenkjenne symboler på demonmakt?


Farene ved Hypnose


Farene ved Automatisk skriving


Gud vil støtte

deg fullt ut!


Når Gud føles langt

borte fra oss


Død og Liv er  i

Tungens Makt


Kristne og

internettPornografi


Troens Bibelvers

Bli oppmuntret


Lev et Godt og Rettferdig liv fremfor Herren


Hvordan bli fylt med Den Hellige Ånd


Lev godt i Den Hellige Ånd


Lydighet mot Herren


Tilgivende Bibelvers


Familiens Bibelvers


Tolkning av

Matteus 12:45 - Demoner


Synden av Utroskap


Kampbønn for å bryte Demoners juridiske rettigheter


Kampvers 

mot demoniske angrep


Kampvers fra Bibelen


Synderens Bønn


Det grunnleggende om evig frelse


Du har Guds Kraft til å vitne


Faller i ånden som kommer   fra Gud?


    Hvordan bedømme om et Ord er fra Herren


Hva er bønn


Søk Herren