Søk etter kunnskap om Gud 18/19

Historien om Kong Salomo

Kong Salomo

Uten tvil, den største historien i Bibelen om noen som søkte etter Guds kunnskap og visdom og som faktisk mottok den, det var kong Salomo i Gamle Testamentet. Det som skjedde med denne mannen var nesten utover all tro.


Da Salomo ble Israels konge, visste han at han ikke hadde kunnskap og visdom nok til å styre sitt folk riktig. Så hva gjorde han? Han gikk direkte til Gud Faderen og ba ham om hans kunnskap og visdom for å kunne styre folket.

Han innrømmet sin svakhet på dette området og var ikke redd for å presse inn og begynne å spørre Gud om hans kunnskap.


Så hva gjorde Gud da han ba ham om hans kunnskap for å hjelpe til med å styre sitt folk? Gud møtte ham ikke bare halvveis - han møtte ham hele veien!

Som du vil se i de to versene jeg vil liste nedenfor, forteller Gud Salomo at fordi han ikke ba om et langt liv, rikdom eller hans fienders død for seg selv - men bare ba om et "forstående hjerte" for å dømme sitt folk og hjelpe med forstand mellom godt og ondt - Gud forteller ham at han vil gi ham et "vist og forstående hjerte".


Men så tar Gud det et utrolig skritt videre. Han forteller Salomo at den kunnskap og visdom som vil bli gitt til ham, vil være som det ingen har noen gang hatt før ham og hva ingen vil noen gang ha etter ham! Med andre ord - Gud vil gjøre denne mannen til den smarteste mannen i Ham som noen gang har levd, og at det aldri ville være en annen mann i løpet av menneskets historie som noen gang vil være hans like i dette riket!


Bare stopp og tenk på hvilken utrolig ting dette var - å ha fått så mye kunnskap og visdom direkte fra Gud selv, at ingen ville være hans like i denne gaven!


Deretter går Gud et ekstra steg for å sette pynten på denne mannens kake. Han forteller da til Salomo at siden han ikke ba om rikdom for seg selv, men bare for kunnskap fra Gud for å styre sitt folk - at han nå vil bli gitt utrolig rikdom og ære som følger med kunnskapen og visdomen for å styre sitt folk.


Deretter legger Gud den siste berøringen på den rikdommen og æren han vil bli gitt - forteller Salomo at det aldri skal være en annen konge som ham alle hans livs dager, og at han vil overgå alle jordens konger i "rikdom og visdom".


Med andre ord - Gud ender opp med å gjøre denne mannen til den smarteste og rikeste mannen på hele jorden på den tiden da han levde!


Hvis Salomo virkelig ikke spurte Gud om velstand og rikdom, men bare om kunnskap og visdom for å styre sitt folk - hvorfor ville Gud gå så overbord for å velsigne denne mannen med denne typen ekstreme rikdom, spesielt hvis han ikke ba om det og muligens ikke engang ønsket det på det tidspunktet?


Jeg tror den viktigste grunnen til at Gud belønnet Salomo med denne typen maksimale rikdom, var ikke bare å vise ham, men resten av sitt folk som ville komme senere, den ekstreme betydningen at hver og en søker etter Guds kunnskap for deres egne liv.


Ved å velsigne Salomo med denne typen ekstreme rikdom, forteller Gud oss alle den største betydning av at vi søker etter Ham og Hans kunnskap for våre liv.

Med andre ord - å søke etter kunnskapen av Gud må være en viktig prioritet i en troendes liv. Vi kan ikke åndelig vokse og utvikle oss i Herren, med mindre vi først har hans kunnskap arbeidet inn i oss som vil føre til at denne åndelige veksten oppstår i første omgang.


Og du kan ikke få denne kunnskapen til å fungere i deg med mindre du først søker etter det!


Søk, og så vil du finne. Men omvendt er også sant - hvis du ikke søker, så vil du ikke finne. Og hvis du ikke finner kunnskapen av Gud for livet ditt, vil Den Hellige Ånd ikke ha noe å jobbe med for å starte helliggjørelsesprosessen i deg.

Ta virkelig tak i disse neste to versene og de utsagnene som Gud gjør til Salomo - alt fordi han fikk denne ballen til å rulle ved å bare spørre Gud om hans kunnskap for å hjelpe til med å styre sitt folk.

  • "Gi da din tjener et lydhørt hjerte, så jeg kan styre ditt folk og skille mellom godt og ondt. For hvem kan ellers styre dette folket, så stort som det er?» At Salomo svarte dette, var godt i Herrens øyne.

Og Gud sa til ham: «Siden du ba om dette og ikke om et langt liv eller rikdom eller død over dine fiender, men om evne til å høre hva som er rett, så vil jeg gjøre det du har bedt om. Nå gir jeg deg et hjerte som er så klokt og forstandig at din like aldri før har vært og heller ikke skal komme etter deg.


Selv det som du ikke ba om, vil jeg gi deg: både rikdom og ære. Så lenge du lever, skal det ikke finnes din like blant kongene. Og hvis du vandrer på mine veier og holder mine lover og bud, slik som din far David gjorde, vil jeg gi deg et langt liv." (1.Kongebok.3:9~14)


  • "Kong Salomo overgikk alle jordens konger i rikdom og visdom. Og fra hele verden søkte de Salomo for å lytte til visdommen som Gud hadde lagt ned i hans hjerte." (1. Kongebok.10:23~24)

Hvis kong Salomo var i stand til å motta denne typen kunnskap og visdom direkte fra Gud rett og slett fordi han spurte og virkelig presset inn for det - hva kan ikke så Gud personlig gjøre for deg i dette riket hvis du er villig til å bruke tid og energi til å søke etter det?


Dette er siste del av vår 19 deler serie om å søke etter kunnskap om Gud.


Oversikt over alle 19 artikler i denne serien.