Profetisk gave 

-gave fra Åndens bibelvers

HolySpirit.no Logo

Denne neste gaven kan være den største av den Hellige Ånds 9 gaver. Grunnen  til at jeg sier dette er fordi apostelen Paulus, i det andre verset nedenfor, særlig utpeker denne gaven når han forteller deg å søke etter de åndelige gaver.


Han sier i dette verset å "begjære åndelige gaver, men spesielt at du kan profetere."

Med ham med hensikt å utpeke profetiens gave i forhold til resten av de 9 gaver i dette verset, tror jeg at dette kan være en måte å fortelle oss at profetiens gave kan være den største av de Hellige Ånds 9 gaver.


Og når du tenker på akkurat hva denne gaven handler om, tror jeg at han kan ha rett i det.


Profetiens gave er når du får et direkte ord fra Herren som en vanligvis gir til noen andre. Og når jeg sier et direkte ord, mener jeg at budskapet fra Herren som vil bli gitt til deg, vil bokstavelig talt være ord for ord.


Når du får en av disse, må du prøve å skrive eller skrive alt ut hvis du er på et sted du har mulighet for å kunne gjøre det.


Jeg tror ikke at det er noe større enn å kunne motta et direkte, klart, profetisk ord fra Herren for å kunne gi til noen andre for å bidra til å forandre og bygge dem opp, eller å hjelpe dem med noe spesifikt de kan være i ferd med å gjøre, med deg som den faktiske budbringer av det profetiske ordet til vedkommende.


Som sådan må de alle registreres og skrives ned hvis det er mulig.


Det vil imidlertid være tilfeller hvor du ikke vil kunne registrere det.


Plutselig vil Den Hellige Ånd gi deg et direkte, klart, profetisk ord for å gi til noen andre. Du forteller ordet til denne personen, og da blir du ferdig med det. Det kan være et veldig kort ord, og det trenger ikke å bli registrert eller skrevet ned.


Men det vil være andre ganger at du vil være på et sted for å registrere det riktig. Og avhengig av hva Herren gir deg en direkte beskjed om, og hvor langt den er, bør du gjøre alt du trenger for å få det ned på papiret, da de er ekte trofeer og skatter når de kommer inn fra Herren.


Bibelen forteller oss at Gud bruker profetiens gave til å snakke oppbyggelse, formaning og trøst til andre mennesker.


Her er det spesifikke verset som gir oss denne direkte åpenbaringen om hva profetier i hovedsak handler om:

  • "Men den som profeterer, taler oppbyggelse og formaning og trøst for menn." (1.Korinter.14:4)

Mange ganger er profetien også brukt til å bekrefte det som allerede er gitt til den personen som tidligere var fra Herren. Noen ganger vil Gud bekrefte for deg hva Han allerede har fortalt deg tidligere, så du vil vite at det virkelig var Ham hele tiden, og gi deg den spesifikke meldingen.


Og en av måtene som Han kan bekrefte en tidligere melding som Han allerede har gitt deg, er ved å gi deg et direkte profeti gjennom en annen troende.


Profetier fra Herren kan dekke et ekstremt bredt spekter av situasjoner og problemer som dekker alt fra å forutsi fremtidige hendelser som de bruker til å gjøre i GT, å gi noen råd, oppmuntring, bekreftelse, instruksjon og mulig korreksjon når det kan være nødvendig.


Også all profeti må prøves riktig, som Bibelen forteller oss at det alltid vil være falske profeter som går blant oss, sammen med muligheten for at velmenende troende profeterer ut fra deres egen fantasi. Her er verset som gir oss denne direkte advarselen:

  • "Ikke slukk Ånden. Forakt ikke profetier. Test alle ting; Hold fast hva som er bra. " (1.Tessaloniker.5:19~21)

All profeti må alltid rette opp mot Skriften. Hvis det ikke gjør det, bør det umiddelbart avvises. Gud vil aldri gå imot sitt eget ord når han leverer et profetisk ord til noen.


Igjen kan enhver troende få Herren til å manifestere denne gaven gjennom dem når som helst som Han vil ønske å gjøre det. Du behøver ikke å ha den faktiske profetens kontor for at Gud skal manifestere denne gaven gjennom deg fra tid til annen.


Bibelen forteller oss at i de senere dager vil Gud utøse Hans Hellige Ånd over alt kjød, og når Han gjør det, står det at våre sønner og døtre skal profetere.


Dette betyr at det kommer til å være mange troende som kommer til å få denne gaven som manifesterer seg gjennom dem med mye frekvens i de kommende årene.


Når Paulus sier i de to ovennevnte versene "begjære å profetere" og å "begjære åndelige gaver, men spesielt at du kan profetere", da vet du at dette er noe Herren virkelig gjerne vil gjøre med sine barn.


Igjen, hvis du vil at Herren skal manifestere denne gaven gjennom deg fra tid til annen, så du kan være en direkte budbringer for Ham til noen andre, bare gå til Ham i bønn og fortelle ham at du ville være mer enn glad for å kunne være et villig redskap for at han skal kunne manifestere denne spesielle gaven gjennom deg hvis han ønsker å gjøre det.


Og så hold radaren din oppe, alltid åpen og følsom for Den Hellige Ånd hvis Han vil begynne å manifestere denne gaven gjennom deg, så Han kan bruke den til å bygge opp andre og bringe litt trøst, glede, fred eller retning inn i deres liv.